Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

donderdag 10 juli 2008

Meerlingenonderzoek

Al sinds we wisten dat we zwanger waren van een tweeling, zijn we door onze gyneacoloog doorgestuurd naar Leuven. Daar werd dan bevestigd dat het ging om een monochoriale monoamniotosche zwangerschap, iets was heel weinig voorkomt. Daar werd ons toen ook gevraagd om me in een Europees onderzoek te stappen, wat we dus ook gedaan hebben. Mede dankzij dit onderzoek heb ik ook al die extra lange echo's gehad, waarvan ik dus veel foto's heb.
En zo komt het dus dat we gisteren verwacht werden om 9.00 op het cos aan het St Rafaël in Leuven. Het onderzoek kadert in een Europees onderzoek ivm monochoriale tweelingen. Aan de hand van spelonderzoek hebben ze een intelligentieproef gedaan (in hoeverre het bij zo'n jonge kinderen al mogelijk is), en ook op motorisch vlak, zowel grof als fijn zijn ze uitgebreid getest. We zijn bij drie mensen moeten komen, nl bij een kinderarts, een psychologe en een kinesitherapeute, allemaal hele lieve dames. We zijn eerst bij de kinderarts geweest, waar we en gewoon moesten vertellen over de meiden, hoe zijn ze, waarmee spelen ze, zijn er gelijkenissen/verschillen, veel ziek geweest ? , over school,.. Hoe zijn de voorbije jaren al geweest ? Ze werden ook helemaal onderzocht, gewogen en gemeten. (bij ons dina hoorde ze nog steeds een licht ruisje aan het hartje, dus de controle op 4 jaar moeten we nog doen) Daarna werden we in twee gesplitst. Bart ging met ons lien eerst naar de kinesitherapeute, ik met ons dina naar de psychologe. Daarna konden ze even spelen met elkaar, en dan ging ik met ons lien naar de psychologe en Bart met ons dina naar de kinesitherapeute. Ik vond de testen zelfs vrij moeilijk die ze moesten doen. Ik vond dat je al een goed inzicht moest hebben en vrij taalkundig moest zijn. Het grappige was ook dat ze dezelfde fouten en bepaalde handelingen deden, zonder het van elkaar te weten. Het moet toch iets raar zijn he, tweeling zijn. De testen hebben dus to 12.15 geduurd !!!! En de hele tijd hebben de meiden dat flink gedaan, ze hebben niet gezeurd ofzo en heel flink meegewerkt. Na alle testen moesten we dan nog wachten op de uitslag, best wel spannend. Ik ben zo trots op ons dina en lien. De uitslag was super ! Met alle testen scoorden ze een heel pak boven het gemiddeld. Vooral de fijne motoriek was heel ver gevorderd, ze vroegen of ik daar specifiek met hen mee bezig was omdat ze al een goede pengreep hebben. Mijn antw: neen. Een van de testjes was ook: knippen op een rechte lijn, een cirkel uitknippen en een vierkant. Da's toch moeilijk voor een kind van 3, niet ? Maar blijkbaar konden ze het. Wanneer ik de uitslagen heb zal ik ze hier wel eens neerzetten, want ze gingen alles opsturen samen met een uitgebreid verslag. Na al dat getest, mochten de meiden nog kiezen wat we gingen eten, het is ne mc donalds geworden. Daarna hebben we maar wijslijk de trein terug naar turnhout genomen, het was toch aan het regenen en we waren allemaal al wakker sinds 6.00 !

2 opmerkingen:

Lieze zei

jammer dat we elkaar gemist hebben en zo dicht bijeen gezeten!
Maar het was een drukke voormiddag voor ons, maar we moesten nog lans vake én langs moeke, dus het werd anders veel te laat!
Wel leuk en interessant dat je dat nu allemaal weet, want wij bijvoorbeeld worden daar niet op getest,... zou ook wel willen weten hoe zij reageren op sommige dingen, of ze een beetje op schema zitten kwa ontwikkeling!
Als leek heb je daar totaal geen idee van hè!

Bianca zei

Fietje, leuk dat jullie konden meedoen aan het onderzoek van bij het begin van Dina en Lien hun bestaan.Wat een flinke juffrouwtjes amaai ...jullie mogen terecht trots zijn op jullie pientere meisjes .