Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

donderdag 17 mei 2007

In The Womb

Facinerend, geweldig, prachtig, mooi ! Gisteren heb ik samen met Bart naar dit programma op national geographic gekeken: In The Womb: Twins, Triplets, Quads. Het was dankzij twinmama annouk, want ik las het op haar blog. Wil je het nog graag zien ?
19 mei, 22.00 uur
28 mei, 13.00 uur
29 mei, 21.30 uur
30 mei, 1.00 uur
4 juni, 14.00 uur
5 juni, 3.00 uur
16 juni, 20.00 uur
17 juni, 3.00 uur
Ik zag het voorfilmpje op de blog van annouk, heb de uitzenddatum meteen in mijn gsm genoteerd, want dit moest ik absoluut zien ! Toen ons drie jaar geleden werd verteld dat ik zwanger was van een tweeling, verschoten we ons een ongeluk. Toen ze dan ook nog , eens zeiden dat het een monochoriale monoamniotische tweeling (Een eeneiige meerling begint als een enkele zygote (bevruchte eicel) die zich na een aantal celdelingen splitst in twee (of soms nog meer) losse embryo's. In ongeveer een procent van de gevallen vindt de splitsing tussen acht en twaalf dagen na de bevruchting plaats en delen de embryo's zowel placenta als vruchtzak) was en ik zeer goed moest worden opgevolgd waren we helemaal verstomd.
(Bij een twee-eiige (en soms ook bij een eeneiige) tweeling zitten er altijd rond ieder kind twee vruchtvliezen . Het tussenschot tussen het vruchtwater van beide kinderen bestaat zo uit vier vliezen, nl 2 amnionvliezen en 2 chorionvliezen. Men spreekt dan van een dichoriale-diamniotische tweeling: figuur a. Bij een eeneiige tweeling is het ook mogelijk dat er maar één buitenvlies is (chorion) en dat het tussenschot alleen uit twee dunne binnenvliezen (amnion) bestaat. De kinderen liggen dan wel in twee vruchtzakken. Dit noemt men een monochoriale-diamniotische tweeling: figuur b. Slechts zelden (1%) is er bij een eeneiige tweeling geen tussenschot en liggen beide kinderen in één vruchtholte. Dit wordt dan een monochoriale-monoamniotische tweeling (dwz 1 chorionvlies en 1 amnionvlies) genoemd: figuur c. Wij dus ! )
Toen hebben we eigenlijk weinig stilgestaan bij de mogelijke risico's, het is eigenlijk nu pas dat het bij ons doordringt dat wij zoveel geluk hebben gehad ! Dat ons dina en lien vroeger zouden geboren worden, wisten we al van te voren. Het grootste risico bij mijn zwangerschap was navelverstrengeling of TTS. Geen van beiden hebben we gehad, en ik heb twee gezonde mopjes ! De aflevering liet zo mooi zien, dat de baby's al in de buik met elkaar spelen, elkaar strelen, met elkaar communiceren. Het was fijn om mijn soort zwangerschap ook eens aan bod te zien komen, want doordat het zo weinig voorkomt is er niet veel informatie te vinden. Nu weet ik toch een beetje hoe mijn meiden 32 weken in mijn buik hebben doorgebracht ! Ik voel me na het zien van het programma heel speciaal ! Wat ben ik toch blij met met mijn twee gezonde dochters !

1 opmerking:

Ina zei

Ik zag de uitzending ook. Heel nieuw vond ik de theorie over siamese tweelingen. Daar er in de literatuur wordt uitgegaan van een te late en dus onvolkomen splitsing gebeurt het ook bij volledig gesplitste eicellen die terug aan elkaar migreren. Mooie reportage